Medewerkers van Thuishulp Breda zitten financieel fit op de fiets
Voor mensen die om welke reden dan ook huishoudelijke hulp nodig hebben staan de medewerkers van Thuishulp Breda klaar. BMN sprak Didy de Jongh (zorgcoördinator) en Nico Matthijssen (operationeel manager) over het reisgedrag van hun medewerkers en vitaliteit. Hierbij is de financiële situatie van medewerkers een gevoelig onderwerp, maar Thuishulp Breda heeft daar een oplossing voor. Nieuwsgierig? Lees vooral verder.
Hoe reizen de meeste medewerkers naar hun cliënten?
“Ons werkrooster is gebaseerd op wijkgericht werken, wat inhoudt dat je zoveel mogelijk in je eigen wijk werkt. Vandaar dat de meeste medewerkers dichtbij hun werk wonen: 91% woont op fietsafstand (binnen 15km), 70% zelfs op minder dan 7,5 kilometer van het werk. De meeste medewerkers gebruiken de fiets of de auto. Als je de fiets gebruikt krijg je €1,20 per dag en voor autokilometers ontvang je 21 cent per kilometer. We hebben ook een fietsplan met een optie om een fiets te leasen. In sommige gevallen vergoeden we ook de parkeerkosten, zakelijke ritten vergoeden we altijd. Tot slot zijn er ook (benzine) deelauto’s beschikbaar die je mag gebruiken.”
Mag je ook thuiswerken?
“De thuishulp kan natuurlijk niet thuiswerken, maar voor het kantoorpersoneel is er wel een thuiswerkbeleid. Je mag één tot twee dagen per week thuiswerken en krijgt daarvoor een kleine vergoeding. Het beleid is flexibel; iedereen mag zelf bepalen wanneer en waar ze thuiswerken, zolang je je werk maar doet.”
Jullie gingen al vanaf de oprichting van Thuishulp Breda aan de slag met ander reisgedrag. Waarom?
Nico: “Ik doe veel in de fietssport. Door te fietsen voel ik me mentaal en fysiek sterk, dat gun ik iedereen. Vanuit die ervaring dacht ik na over wat we vanuit Thuishulp Breda kunnen doen om een steentje bij te dragen aan de vitaliteit van onze medewerkers. Daarnaast is het bewezen dat vitaliteit ook bijdraagt aan minder verzuim. Dat is fijn voor mijn collega’s én de cliënten die thuishulp nodig hebben.”
Welke stappen namen jullie om het reisgedrag van jullie medewerkers te veranderen?
“Het begon met een inspiratiesessie van BMN en Ons Brabant Fietst over leasefietsen bij BUas (Breda University of Applied Sciences) in 2019. Die sessie prikkelde onze interesse in het bevorderen van fietsgebruik. Vervolgens voerde BMN een postcodescan en mobiliteitsenquête uit om ons inzicht te geven in het huidige reisgedrag en de behoeften van onze medewerkers. Uit de enquête bleek dat 55% van de medewerkers niet regelmatig naar het werk fietste, maar dat veel medewerkers dat wel zouden willen. Van hen woonde ook nog eens 40% op een fietsbare afstand van het werk, namelijk niet verder dan 7,5 kilometer. In de enquête gaf een groot deel van de medewerkers die nog niet regelmatig fietsen bovendien aan vaker te kunnen en willen fietsen en/of wel een e-bike of zo’n snelle speed pedelec te willen uitproberen (55%). Medewerkers gaven verder aan interesse in een fietsplan te hebben. Zo ontstond het idee om e-bikes toegankelijker te maken, dus namen we contact op met LeaseABike en de lokale fietsenwinkel Roberto Bikes om een leasefietsregeling op te zetten. Na het lanceren van deze regeling, begonnen we met het promoten van fietsgebruik tijdens evenementen zoals de Fiets naar je werk dag en met de acties van Sjees Gangmakers.”
Uit de medewerkersenquête:
Vervoermiddel medewerkers | 2020 |
---|---|
(Elektrische) fiets | 45% |
Openbaar vervoer | 0% |
Auto | 33% |
Overig* | 22%* |
* onder overig valt ook thuiswerken
Tegen welke uitdagingen liepen jullie aan?
“We ondervonden dat er nog een groot taboe is rondom het praten over financiën. Niet al onze medewerkers hebben genoeg geld om een e-bike aan te schaffen, ook al willen ze echt wel duurzamer reizen. Samen met BMN hielden we in 2020 een medewerkersenquête. We wilden vanuit goed werkgeverschap weten waar onze thuiszorgmedewerkers behoefte aan hebben. 60% bleek al vaak te fietsen naar cliënten, maar wilde graag ondersteuning om een nieuwe (elektrische) fiets te kunnen kopen. Samen met het bedrijf Mister Brightside – dat zich inzet voor het financiële welzijn van medewerkers – bedachten we daarom een fietsplan in combinatie met een cursus financiële gezondheid. Geld blijft een gevoelig onderwerp en het bleek lastig om mensen mee te laten doen. Door de cursus laagdrempelig te maken met simpele taal en een positieve insteek – werken aan je geluk, gezondheid en milieu – en de cursus te geven onder werktijd maakten we ze toch nieuwsgierig. Medewerkers durfden zich kwetsbaar op te stellen en zelfs de gemeente Breda vroeg ons daarna om advies voor hun eigen financieel fit programma. De reacties zijn verder over het algemeen positief. In totaal deden 8 mensen mee aan het fietsplan. Hoewel er geen specifieke reactie uitspringt, merken we dat de promotie van het fietsplan soms lastig was vanwege de associatie met het ‘leasen van een fiets via de zaak’.”
“Er heerst nog een groot taboe is rondom het praten over financiën. Niet al onze medewerkers hebben genoeg geld om een e-bike aan te schaffen, ook al willen ze echt wel duurzamer reizen”
En hoe informeren jullie iedereen over de mogelijkheden om anders te reizen?
Didy: “We informeren onze huidige medewerkers via nieuwsbrieven en houden persoonlijke gesprekken. Ik wijs nieuwe medewerkers op de mogelijkheden om bijvoorbeeld te fietsen of gebruik te maken van de deelauto. Verder delen we veel praktijkvoorbeelden, denk bijvoorbeeld aan foto’s en verhalen van mensen die op kantoor werken en nu de e-bike gebruiken. De SJEES acties hielpen ons ook om de (elektrische) fiets meer onder de aandacht te brengen. We deden onder andere mee aan de e-bike probeeractie en de SJEES fietsestafette.”
Is het gelukt om een verandering in reisgedrag tot stand te brengen?
“Het merendeel van onze thuishulpen fietst al veel, wat fantastisch is! Bij de medewerkers die op kantoor werken zien we nog wel ruimte voor verbetering. Ons doel is om in de komende vijf jaar nog meer medewerkers op de fiets te krijgen. Zo willen we een fietsenstalling bij kantoor neerzetten en onze fossiele auto’s vervangen door elektrische modellen. Dan hebben we wel meer laadpunten nodig.”
Hoe heeft BMN jullie geholpen?
“Jullie informeerden ons over de mogelijkheden voor fietslease, brachten ons in contact met verschillende partijen en ondersteunden ons om het echt van de grond te krijgen. Dat heeft echt enorm geholpen!”
“Zonder BMN hadden we geen fietsleaseplan gehad”
Welke tips hebben jullie voor andere bedrijven die aan de slag willen met vitaal reisgedrag?
“Ten eerste: begin klein en schaal daarna op. Mobiliteit is een breed onderwerp. Wij focusten ons het eerste jaar op het fietsplan en het tweede jaar op financiële fitheid. Ten tweede: onderzoek waar je medewerkers echt behoefte aan hebben, bijvoorbeeld met een enquête. Ten derde: weet wat vitaliteit inhoudt voor jouw organisatie. Maak niet alleen een plan, maar vertaal dit ook naar de individuele medewerker, wat betekent het voor hen? Tot slot willen we graag benadrukken hoe belangrijk het is om goed personeel te vinden en te behouden. Het hele jaar door uitdragen dat je een goede werkgever bent, blijft van cruciaal belang, ook in de toekomst.”
Ondersteuning vanuit BMN
|
---|
|
|
Thuishulp Breda’s mobiliteitsbeleid in het kort
Thuishulp Breda heeft ongeveer 160 medewerkers in dienst en biedt hulp aan 930 cliënten. Ze werken in opdracht van de gemeente Breda en bestaan vijf jaar.
- Thuiswerkvergoeding conform CAO (geen vergoeding voor thuiswerkplek)
- Woon-werkvergoeding auto: 21 cent/km
- Woon-werkvergoeding fiets: €1,20 per dag
- Leasefietsregeling
- Parkeerkosten: incidentele vergoeding
- Volledige vergoeding zakelijke ritten
- (fossiele) deelauto’s beschikbaar
- Auto van de zaak: elektrisch en enkele fossiel
Tips voor andere werkgevers
“Ten eerste: begin klein en schaal daarna op. Mobiliteit is een breed onderwerp. Wij focusten ons het eerste jaar op het fietsplan en het tweede jaar op financiële fitheid. Ten tweede: onderzoek waar je medewerkers echt behoefte aan hebben, bijvoorbeeld met een enquête. Ten derde: weet wat vitaliteit inhoudt voor jouw organisatie. Maak niet alleen een plan, maar vertaal dit ook naar de individuele medewerker, wat betekent het voor hen? Tot slot willen we graag benadrukken hoe belangrijk het is om goed personeel te vinden en te behouden. Het hele jaar door uitdragen dat je een goede werkgever bent, blijft van cruciaal belang, ook in de toekomst.