Handsfree shoppen en spitsmijden dankzij BaggyBoys
In de Bossche binnenstad zorgen bewoners, medewerkers en bezoekers van winkels, horeca, musea en andere publiekstrekkers voor veel verkeer. Om de stad bereikbaar te houden heeft de bmn community Bossche Binnenstad als doel de autoverplaatsingen te verminderen, andere vervoerswijzen te stimuleren en het gedrag van verkeersdeelnemers te veranderen. De communityleden zetten gezamenlijk in op BaggyBoys als maatregel om hun mobiliteitsuitdaging te realiseren. Wij spraken met Dave Beks, oprichter van BaggyBoys, en vroegen hem naar zijn succes en de bijdrage van zijn initiatief aan het realiseren van spitsmijdingen en het weren van auto’s uit de Bossche binnenstad.
Dave Beks startte in 2015 in Den Bosch zijn bedrijf BaggyBoys. Daarmee was Den Bosch de allereerste stad in Nederland – en misschien zelfs de 1e in de wereld – met een shopping service die ervoor zorgt dat winkelen comfortabel en aantrekkelijker wordt en je niet langer meer met je tassen hoeft te sjouwen. Naast het bieden van een extra service voor winkelend publiek in de stad levert BaggyBoys ook een bijdrage aan de bereikbaarheid van het centrum: ‘Als we mensen buiten de spits willen laten reizen, moeten we in de stad samenwerken om de service te verhogen en het geheel aantrekkelijk en comfortabel maken.’

Foto: Noortje Artz
Wat is BaggyBoys?
BaggyBoys zorgt ervoor dat jouw aankopen worden bezorgd bij jou thuis, in je hotel of bij een pick-up point. BaggyBoys wil dat mensen comfortabel blijven gedurende hun dag in de stad. Dat betekent dat ze langer kunnen winkelen en als ze willen meer kunnen kopen. “Als je plannen hebt voor dezelfde avond en je wilt niet de hele dag zeulen met je tassen, dan wil je toch dat daar een oplossing voor komt?” BaggyBoys is de eerste in Nederland die een service biedt waarmee handsfree shoppen mogelijk wordt gemaakt.
Hoe is het idee ontstaan?
Ik werkte als steward voor KLM en liep vaak in verschillende steden te sjouwen met allerlei aankopen. Of ik kocht het niet, om de simpele reden dat ik het niet kon meenemen of dragen. En op een dag bedacht ik me, dit moet toch eenvoudiger kunnen? Waarom wordt me op dit gebied niet meer service geboden? Ik besloot dat ik winkelen comfortabeler wilde maken. Online shoppen gebeurt al veel, maar je mist het moment dat je het artikel dat je wilt hebben kunt aanraken en in het echt kunt zien. Met BaggyBoys heb je de voordelen van het bezorgen, maar kan je wel echt de winkels in om je eventuele aankoop uit te proberen. Op die manier worden winkels meer een soort van showrooms.
Hoe werkt het?
Als je in een winkel bent die bij BaggyBoys is aangesloten, kan je via onze app een tas toevoegen en aangeven waar je het wilt laten afleveren. Je herkent de winkels die onze dienst aanbieden aan de display in de winkel of een sticker op de ruit. Dan haalt de BaggyBoys koerier het op en die brengt het naar je huis, hotel of pickup point. Je kunt je spullen binnen heel Nederland laten bezorgen. Binnen de stad wordt het dezelfde avond nog bezorgd, buiten de stad heb je het de volgende dag in huis. De prijs is hetzelfde voor alle opties. Het kost altijd € 7,50. Wanneer een klant meer dan € 150,- besteedt dan is het zelfs gratis. Je kunt je aankopen sinds kort ook laten bezorgen naar pakketautomaten op de transferia. Met je app kan je je locker openen op het transferium.

Op welke wijze draagt BaggyBoys bij aan het realiseren van spitsmijdingen?
De kracht zit hem wat mij betreft, net als bij het bmn, echt in het samenwerken. Samen met hotels, winkeliers en transferia verhogen wij de service in de stad. Door de service en het comfort van een dagje in de stad te verhogen, zullen meer mensen buiten de spits rijden, omdat ze langer in de stad blijven. Ook is de kans groter dat mensen met het OV of op de fiets naar de stad komen, omdat ze niet meer de ballast hebben van het sjouwen met tassen. Het is van belang om je te beseffen dat je het verhogen van service niet alleen kunt, je hebt elkaar echt nodig. Ook winkels hebben elkaar nodig. Want voor één winkel met een goede service kom je ook niet naar de stad. Hotels hebben er ook baat bij dat de service reikt buiten hun hotel. Voor de gast van het hotel die de service aanbiedt, is het alsof een bellboy de spullen voor je uit de winkel naar het hotel vervoert. De service van BaggyBoys zorgt ervoor dat mensen langer kunnen winkelen, langer gebruik maken van de horeca en winkelen beter kunnen combineren met andere activiteiten in de stad, zoals een bioscoop of theaterbezoek. Met BaggyBoys heb ik die verbinding gemaakt en een vorm van service geboden waarin horeca, hotels en winkeliers elkaar enorm versterken zodat het uiteindelijk zal zorgen voor meer spitsmijdingen en een andere manier van reizen van stadsbezoekers.
Wat heeft BaggyBoys betekent voor de community Bossche Binnenstad?
BaggyBoys helpt de leden van de community, zoals Hartje Den Bosch en Koninklijke Horeca Nederland om dezelfde faciliteiten te kunnen aanbieden op het gebied van service en elkaar daarin te versterken. Het helpt ze meer de connectie te zien tussen de service die ze allemaal willen bieden met als breder doel auto’s uit de stad te houden en reizen rond de spits te mijden. Daarnaast biedt BaggyBoys ook de shoppingmap, die ervoor zorgt dat de aangesloten partijen beter vindbaar zijn in de stad.
De steun en positieve aanmoediging die ik kreeg van de communityleden heeft mij geholpen bij het aanvragen van de subsidie. Door middel van de subsidie is nu het mogelijk om de app door te ontwikkelen en de pakketautomaten te laten aansluiten bij de verschillende transferia en op die manier de service en het comfort nog meer te verbeteren. Doordat mensen hun tassen nu ook naar de transferia kunnen sturen, zullen er minder auto’s in de stad parkeren. Op deze manier draagt BaggyBoys bij aan de mobiliteitsuitdaging van de community en de gemeente die spitsmijdingen willen realiseren.