Resultaten WPM-onderzoek: meeste Brabantse bedrijven goed voorbereid
De meeste Brabantse organisaties met 100+ medewerkers voelen zich goed voorbereid op de sinds juli verplichte WPM-rapportage. Dat blijkt uit het WPM-onderzoek dat BMN uitvoerde onder 57 bedrijven. Twee derde van de organisaties zet een enquête uit om het woon-werkverkeer te registreren. Daarnaast gebruikt bijna driekwart hun bestaande declaratiesystemen om zakelijke mobiliteit te registreren. Organisaties kiezen hiermee voor de minst ingrijpende oplossingen voor hun medewerkers. Wel hebben veel werkgevers zorgen over een lage respons op de enquête, onder andere van medewerkers zonder computer of met beperkte digitale vaardigheden.
Organisaties met meer dan 100 medewerkers zijn sinds 1 juli 2024 verplicht om de gegevens over het zakelijke en woon-werkverkeer van hun medewerkers te rapporteren. Dit is de rapportageverplichting Werkgebonden PersonenMobiliteit (WPM). Hoe hebben Brabantse organisaties zich hier op voorbereid? In de zomer van 2024 ging BMN met 57 organisaties in gesprek om onderzoek te doen naar hun voorbereidingen op WPM.
Klaar voor de rapportage
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste bedrijven in Brabant zich goed voorbereid voelen op WPM. De keuze voor een registratiemethode verschilt per bedrijf, maar de meeste kiezen voor een enquête om het woon-werkverkeer van medewerkers te registreren. Dit wordt gezien als de minst ingrijpende oplossing voor zowel medewerkers als HR-afdelingen. Daarnaast gebruiken veel bedrijven hun bestaande declaratiesystemen om zakelijke mobiliteit te registreren. Ook deze keuze is het minst ingrijpend voor medewerkers, omdat zij al gewend zijn dit systeem te gebruiken.
Uitdaging: enquêtes onder medewerkers zonder computer
Hoewel veel bedrijven vinden dat ze goed zijn voorbereid, blijven er zorgen over het uitzetten van de enquête. Vooral het betrekken van medewerkers zonder computer of met beperkte digitale vaardigheden blijkt lastig. Sommige organisaties lassen een gezamenlijk invulmoment in tijdens een kwartaalvergadering. Anderen zetten papieren enquêtes in, die later worden gedigitaliseerd. Ook onder bedrijven met medewerkers die wel dagelijks achter een laptop zitten blijft de zorg voor een lage respons op de enquête.
Niet alleen rapporteren, maar ook verminderen
Naast het registreren van de ritten, overwegen veel bedrijven ook om hun CO2-uitstoot te verminderen. Bedrijven die deze stap willen zetten, richten zich voornamelijk op “laaghangend fruit”, zoals het stimuleren van fietsen of het beperken van onnodige ritten. Andere bedrijven geven aan dat ze zich in eerste instantie vooral richten op het rapporteren van hun CO2-uitstoot, maar dat ze op termijn ook willen werken aan reductie.
Conclusie
Brabantse organisaties zijn goed op weg met de voorbereidingen op WPM. De meeste organisaties hebben hun voorbereidingen afgerond en zijn klaar om in de herfst van 2024 de enquête uit te zetten. Wil je de uitgebreide resultaten van het onderzoek lezen?
Copyright: Pexels/ Mart Production