Terugblik op Kruispunt Brabant: Richting (on)bereikbaarheid van jonge medewerkers
‘Van de 20 studenten die heel graag bij ons stage wilden lopen, haakten er 16 af. De reden? Ons bedrijventerrein is zeer slecht bereikbaar met OV en een auto hebben ze niet.’ Dat vertelde directeur Han Sterk van het bekende schoenenbedrijf vanHaren op 19 januari tijdens Kruispunt Brabant. Het illustreert volgens GenZ expert Martijn van Rossum hoe de nieuwe generatie medewerkers tegen werk en mobiliteit aankijkt: ze willen dichtbij werken, werken waar en wanneer ze willen. En daar makkelijk en liefst op een duurzame manier heen reizen. Werk aan de winkel dus voor werkgevers én overheid om bedrijf en bedrijventerreinen aantrekkelijker en beter bereikbaar te maken. Want maar liefst 38% van de Brabanders werkt op zo’n bedrijventerrein.
Dit is GenZ: je nieuwe generatie medewerkers
Highlights uit de keynote speech van Martijn van Rossum, GenZ expert bij The New Crew:
Verwend
Generatie Z? Dat zijn de starters van nu, geboren na 1995. Ze zijn dynamisch, kleurrijk en uitgesproken. Netwerkers die makkelijk over hun gevoelens praten en voor wie duurzaamheid heel belangrijk is. GenZ is opgevoed met het idee dat de wereld maakbaar is en dat alles mogelijk is, alleen blijkt de praktijk vaak een stuk weerbarstiger. Veel opdrachtgevers klagen dat deze generatie verwend is en niet tegen kritiek kan, maar vergeten dat ze deze generatie zelf opgevoed hebben.
Bullshitradar
Maar niet aan beginnen dan als werkgever? Juist wel! Ze brengen namelijk ook veel waardevolle talenten mee. Zo zijn ze goed in staat om verouderde patronen te herkennen en je organisatie te vitaliseren. Ze zijn digitaal zeer vaardig, ondernemend, activistisch, kunnen heel veel informatie tegelijk verwerken en hebben een ‘bullshitradar’ voor betrouwbare online bronnen. En door de toenemende vergrijzing hebben we GenZ ook gewoon nodig. Gedraag je als werkgever meer als opvoeder. Leer ze te vallen en weer op te staan, neem ze wat meer bij de hand.
Balanceren
Wil je jonge medewerkers binnenhalen? Dan is het zaak om te weten wat deze generatie wil en daarop in te spelen. Een goede balans bieden tussen werk en privé is essentieel want werk is voor hen niet meer het allerbelangrijkste. Ze willen daarom liefst nog maar vier dagen werken, deels op kantoor en deels thuis. Flexibiliteit is het toverwoord: tussendoor even hardlopen en ’s avonds verder werken moet kunnen, net als werken op andere plekken, al dan niet in het buitenland.
24/7 toegang tot vervoer
Ook in hun mobiliteitswensen wijkt GenZ af. Ze willen liefst zo dicht mogelijk bij hun werk wonen en daar snel, makkelijk en op een duurzame manier heen reizen. Een auto is veel minder belangrijk, liever lopen of fietsen ze of ze pakken het OV. Gewend als ze zijn aan 24/7 beschikbaarheid van producten en diensten verwachten ze dit ook van vervoer. Naar kantoor komen ze vooral om samen te werken en samen te komen.
Bel me niet
Wil je meer weten over GenZ? Lees de 10 tips van The New Crew.
(On)bereikbaarheid van bedrijventerreinen
Wethouder Bas van der Pol en Rik Derksen van VNO-NCW spraken vervolgens met elkaar over de bereikbaarheid van bedrijventerreinen.
1 op de 3 Brabanders werkt op bedrijventerrein
Uit recent onderzoek van VNO-NCW onder 400 bedrijven blijkt:
- 55% van de bedrijven vindt het personeelstekort zeer belangrijk
- 38% van de Brabanders werkt op een bedrijventerrein (500.000 mensen)
- De economische meerwaarde van bedrijventerreinen is groot: de 12% bedrijven die op een bedrijventerrein gevestigd zijn, zijn verantwoordelijk voor 45% van de economie.
- Economische ontwikkeling en de bijbehorende personeelsgroei zal daarom vooral op bedrijventerreinen neerkomen.
De grote uitdaging is: hoe zorgen we dat al die mensen op de bedrijventerreinen kunnen komen? Volgens Rik Derksen moeten bedrijven daar meer samenwerken, bijvoorbeeld rond deelvervoer en OV. Maar de opgave zit ook in een andere inrichting van bedrijventerreinen en infrastructurele maatregelen. Bij de overheid dus.
Pak het collectief aan
Volgens Bas van der Pol is verduurzamen en vergroenen van bedrijventerreinen belangrijk. We moeten de mogelijkheden onderzoeken om hier compacter en gestapeld te bouwen om de ruimte veel beter te benutten. Dat maakt investeren in collectieve vervoersvoorzieningen op die plekken ook rendabeler. Van der Pol ziet meer in flexibel vervoer en het collectief regelen van vervoer en voorzieningen samen met andere bedrijven dan in uitbreiding van het OV. Dit is vaak niet rendabel te krijgen.
VanHaren zit vast
VanHaren was gastheer van deze Kruispunt Brabant. Directeur Han Sterk vertelde hoe de slechte bereikbaarheid van het Waalwijkse bedrijventerrein de organisatie parten speelt bij het aantrekken van personeel en bij het verduurzamen van hun mobiliteit. Te weinig toegangswegen, verkeersonveilige fietsroutes en een zeer slechte OV-bereikbaarheid: het maakt het zeer lastig om mensen uit de auto te krijgen en jonger personeel zonder auto aan te trekken. In de fietsenstalling staan misschien 25 fietsen terwijl een postcodeanalyse door BMN een fietspotentie van 41% laat zien. Bijna de helft van de medewerkers woont dichtbij genoeg om te fietsen maar durft het niet aan. En dus zet vanHaren voorlopig maar in op elektrisch rijden. Iedereen met een aflopend leasecontract moet overstappen op een elektrische auto. Woon je verder weg en ontbreekt een openbare laadpaal? Dan zorgt vanHaren voor een laadpaal bij je woning.
Na de plenaire sessie riep vaste presentator Tom Jessen de meer dan 50 deelnemers op om zich niet buiten aan te sluiten bij de file om het terrein af te komen maar te kiezen voor de verdiepende workshop over GenZ of over mobiliteitsvraagstukken.
De volgende editie van Kruispunt Brabant is op 11 mei in West-Brabant! We maken zo snel mogelijk meer bekend over de locatie en het onderwerp.
Kijk voor meer informatie op Kruispuntbrabant.nl