In 2023 en 2024 vindt een grondige renovatie plaats van de Heinenoordtunnel (A29). Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant (onder de vlag van SmartwayZ.NL) en het Brabant Mobiliteitsnetwerk (BMN) slaan de handen ineen met bedrijven in de regio. Dat is hard nodig want om samen West-Brabant bereikbaar te houden tijdens de werkzaamheden is zeker een kwart minder verkeer op de weg nodig. Rijkswaterstaat zet daarom bereikbaarheidsmaatregelen en intensieve publiekscommunicatie in. Maar ook als werkgever kun je veel doen om te zorgen dat je medewerkers en bezoekers voldoende (reis)alternatieven hebben. Het beste moment om daarmee te beginnen is nu. BMN helpt je daarbij!
Waarom is renovatie nodig
In heel Zuid-Holland worden de komende jaren meerdere bruggen, sluizen en tunnels gerenoveerd. De Heinenoordtunnel in de A29 stamt uit 1969 en is als eerste tunnel aan de beurt. Dagelijks rijden er zo’n 110.000 voertuigen door de tunnel. Belangrijk dus dat deze ook in de toekomst beschikbaar blijft en veilig is. Om daarvoor te zorgen renoveert Rijkswaterstaat de Heinenoordtunnel in 2023 en 2024.
Wat is de planning
- 26 juli t/m 9 augustus – dicht voor al het wegverkeer (beide richtingen)
- 30 augustus t/m 2 september – dicht richting Rotterdam
- 13 september t/m 16 september – dicht voor al het wegverkeer (beide richtingen)
- 20 september t/m 23 september – dicht richting Bergen op Zoom
Naast bovenstaande afsluitingen is de tunnel ook nog een aantal nachten afgesloten. Klik hier voor de volledige werkkalender van 2024
Wat betekent dit voor jou
De impact van de werkzaamheden is groot, ook in West-Brabant. Je medewerkers en bezoekers die per auto komen, staan straks in de file als we niks doen. Om toenemende verkeersdrukte en files te vermijden, is een grote reductie van het verkeer nodig. Tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel (en de in 2023 en begin 2024 aangepakte Haringvlietbrug) moet zo’n 25 tot 35% van het verkeer ‘van de weg af’ om de rest van het verkeer te kunnen laten doorstromen. Om te voorkomen dat het verkeer op de A16 – een belangrijke (logistieke) verkeersader – ernstig vastloopt, moeten er dagelijks 15.000 auto’s minder op de A29 rijden. Maar óók 10.500 minder voertuigen op de A16 richting Brabant ter hoogte van de Moerdijkbrug en 3.700 voertuigen minder ter hoogte van de aansluiting Dordrecht.
Wat doet Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat treft maatregelen om de hinder zo veel mogelijk te beperken. Bijvoorbeeld maatregelen die de capaciteit en doorstroming op omleidingsroutes verbeteren. Ze zetten speciale lijnbussen in, die door de Tweede Heinenoordtunnel gaan en zorgen voor extra fietsponten.
Wat kun je zelf doen als werkgever
Hoe blijft jouw organisatie goed bereikbaar tijdens de werkzaamheden? Er zijn gelukkig alternatieven. Door je medewerkers te helpen om op een ander tijdstip te reizen, te carpoolen met collega’s, vaker thuis te werken of te gaan fietsen, kunnen we files vermijden. Minder hinder ondervinden van deze werkzaamheden? Je hebt veel zelf in de hand. Praat met het Brabant Mobiliteitsnetwerk over slimme alternatieven en bereid je samen met andere werkgevers in West-Brabant goed voor. Een slim mobiliteitsbeleid helpt je bovendien om je bedrijfsdoelen te realiseren, zoals goed werkgeverschap, vitale medewerkers en een kleinere CO2-footprint.
Klik op onderstaande knop om de flyer te downloaden, waarmee je je medewerkers en klanten kan informeren over de werkzaamheden. Hierin staat ook wat je medewerkers kunnen doen om ervoor te zorgen dat ze zo min mogelijk overlast ervaren. De flyers zijn in het Nederlands en het Engels beschikbaar.