In 2023 en 2024 vindt een grondige renovatie plaats van de Heinenoordtunnel (A29). Bovendien wordt voorafgaand hieraan in 2023 ook de Haringvlietbrug gerenoveerd. De impact van deze werkzaamheden is groot. Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant (onder de vlag van SmartwayZ.NL) en het Brabant Mobiliteitsnetwerk (BMN) slaan daarom de handen ineen met bedrijven in de regio. Dat is hard nodig want om samen West-Brabant bereikbaar te houden tijdens de werkzaamheden is zeker een kwart minder verkeer op de weg nodig. Rijkswaterstaat zet daarom bereikbaarheidsmaatregelen en intensieve publiekscommunicatie in. Maar ook als werkgever kun je veel doen om te zorgen dat je medewerkers en bezoekers voldoende (reis)alternatieven hebben. Het beste moment om daarmee te beginnen is nu. BMN helpt je daarbij!

Waarom is renovatie nodig

In heel Zuid-Holland worden de komende jaren meerdere bruggen, sluizen en tunnels gerenoveerd. De Heinenoordtunnel in de A29 stamt uit 1969 en is als eerste tunnel aan de beurt. Dagelijks rijden er zo’n 110.000 voertuigen door de tunnel. Belangrijk dus dat deze ook in de toekomst beschikbaar blijft en veilig is. Om daarvoor te zorgen renoveert Rijkswaterstaat de Heinenoordtunnel in 2023 en 2024. Daarnaast is ook de Haringvlietbrug in de A29 toe aan een grote opknapbeurt. Het beweegbare deel van de brug wordt daarom in 2023 gerenoveerd.

Wat is de planning

De Haringvlietbrug is volledig afgesloten van vrijdag 9 juni tot en met vrijdag 4 augustus 2023 en zal daarnaast verspreid over 2023 nog tien nachten dicht zijn. De huidige tijdelijke maatregelen (max. 50km/u, versmalde rijstroken en een inhaalverbod voor vrachtwagens) gelden tot na de renovatie. Genoemde data kunnen wijzigen, bekijk hier de actuele planning.

Van maandag 7 tot maandag 28 augustus 2023 is de Heinenoordtunnel in beide richtingen afgesloten. Ook in de zomer van 2024 zal de tunnel nog eens circa 2 weken in beide richtingen zijn afgesloten. Daarnaast is de tunnel, verspreid over 2023 en 2024, dertig weekenden en circa veertig nachten afgesloten in één rijrichting. Fietsers en voetgangers kunnen gewoon gebruik blijven maken van de Tweede Heinenoordtunnel. En nood- en hulpdiensten kunnen er bij spoedgevallen ook door. Als de tunnel afgesloten is, wordt het verkeer omgeleid. Genoemde data kunnen wijzigen, bekijk hier de actuele planning.

Wat betekent dit voor jou

De impact van de werkzaamheden is groot, ook in West-Brabant. Je medewerkers en bezoekers die per auto komen, staan straks in de file als we niks doen. Om toenemende verkeersdrukte en files te vermijden, is een grote reductie van het verkeer nodig. Tijdens de renovatie van de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel moet zo’n 25 tot 35% van het verkeer ‘van de weg af’ om de rest van het verkeer te kunnen laten doorstromen. Om te voorkomen dat het verkeer op de A16 – een belangrijke (logistieke) verkeersader – ernstig vastloopt, moeten er dagelijks 15.000 auto’s minder op de A29 rijden. Maar óók 10.500 minder voertuigen op de A16 richting Brabant ter hoogte van de Moerdijkbrug en 3.700 voertuigen minder ter hoogte van de aansluiting Dordrecht.

Wat doet Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat treft maatregelen om de hinder zo veel mogelijk te beperken. Bijvoorbeeld maatregelen die de capaciteit en doorstroming op omleidingsroutes verbeteren. Ze zetten speciale lijnbussen in, die door de Tweede Heinenoordtunnel gaan en zorgen voor extra fietsponten.

Wat kun je zelf doen als werkgever

Hoe blijft jouw organisatie goed bereikbaar tijdens de werkzaamheden? Er zijn gelukkig alternatieven. Door je medewerkers te helpen om op een ander tijdstip te reizen, te carpoolen met collega’s, vaker thuis te werken of te gaan fietsen, kunnen we files vermijden. Minder hinder ondervinden van deze werkzaamheden? Je hebt veel zelf in de hand. Praat met het Brabant Mobiliteitsnetwerk over slimme alternatieven en bereid je samen met andere werkgevers in West-Brabant goed voor. Een slim mobiliteitsbeleid helpt je bovendien om je bedrijfsdoelen te realiseren, zoals goed werkgeverschap, vitale medewerkers en een kleinere CO2-footprint.

Bekijk hier uitgebreide informatie over alle reisalternatieven.

BMN helpt je hierbij: gratis impactanalyse

Wil je weten hoe groot de impact van de werkzaamheden gaat zijn op jouw bedrijf en medewerkers en wat je daar zelf aan kunt doen? Meld je aan voor een gratis analyse door BMN. Deze korte analyse geeft je meteen inzicht en je krijgt praktische tips die je helpen om straks zo min mogelijk hinder te ervaren, tips die je ook nog eens op weg helpen naar duurzame(re) mobiliteit. We helpen je zelfs bij het uitvoeren ervan.

‘Alle beetjes helpen, kijk wat binnen de mogelijkheden van jullie bedrijf ligt. Ik denk daarover graag met je mee!’

Meer informatie en aanmelden via communitymanager Annemieke Putters: annemieke@brabantmobiliteitsnetwerk.nl of 06 – 38 17 16 11.

‘We maken een thuiswerkbeleid en gaan flexibel werken extra stimuleren’

‘Ook zonder werkzaamheden is het druk op de weg van en naar Moerdijk. Wij hebben onze bedrijfsprocessen al zo ingericht dat we drukke perioden op de weg mijden. Maar we stimuleren bijvoorbeeld ook carpoolen onder medewerkers die bij elkaar in de buurt wonen. Voor de medewerkers die thuis kunnen werken, richten we op dit moment een passend thuiswerkbeleid in. Tijdens de werkzaamheden aan de Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel gaan we flexibel werken extra stimuleren’.

Sander Zonneveld, HR-manager bij Inter-Sprint Banden, Europa’s grootste distributeur van auto- en truckbanden met drie vestigingen in Moerdijk.

‘Nog slimmer plannen met bredere spitstijden’

‘Ongeveer de helft van onze 35 medewerkers woont boven de rivieren en zal dus zeker hinder ondervinden. BMN vertelde mij over de bredere spitstijden die tijdens de werkzaamheden gelden. Ik onderzoek of ik daarmee nog slimmer kan plannen en medewerkers bijvoorbeeld eerder of later kan laten starten.’

Martin Kik, general manager AWL Moerdijk, logistiek dienstverlener gespecialiseerd in de centrale opslag van gevaarlijke stoffen, food en non-food.

We gaan samen aan de slag

Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant (onder de vlag van SmartwayZ.NL), Brabant Mobiliteitsnetwerk (BMN) en ondernemers(verenigingen) slaan de handen ineen en kijken samen naar (reis)alternatieven voor medewerkers en bezoekers. Ook gaan wij samen aan de slag met veranderingen en kansen op het gebied van mobiliteit en logistiek.