In 2023 en 2024 vindt een grondige renovatie plaats van de Heinenoordtunnel (A29). Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant (onder de vlag van SmartwayZ.NL) en het Brabant Mobiliteitsnetwerk (BMN) slaan de handen ineen met bedrijven in de regio. Dat is hard nodig want om samen West-Brabant bereikbaar te houden tijdens de werkzaamheden is zeker een kwart minder verkeer op de weg nodig. Rijkswaterstaat zet daarom bereikbaarheidsmaatregelen en intensieve publiekscommunicatie in. Maar ook als werkgever kun je veel doen om te zorgen dat je medewerkers en bezoekers voldoende (reis)alternatieven hebben. Het beste moment om daarmee te beginnen is nu. BMN helpt je daarbij!

Waarom is renovatie nodig

In heel Zuid-Holland worden de komende jaren meerdere bruggen, sluizen en tunnels gerenoveerd. De Heinenoordtunnel in de A29 stamt uit 1969 en is als eerste tunnel aan de beurt. Dagelijks rijden er zo’n 110.000 voertuigen door de tunnel. Belangrijk dus dat deze ook in de toekomst beschikbaar blijft en veilig is. Om daarvoor te zorgen renoveert Rijkswaterstaat de Heinenoordtunnel in 2023 en 2024.

Wat is de planning

  • 26 juli t/m 9 augustus – dicht voor al het wegverkeer (beide richtingen)
  • 30 augustus t/m 2 september – dicht richting Rotterdam
  • 13 september t/m 16 september – dicht voor al het wegverkeer (beide richtingen)
  • 20 september t/m 23 september – dicht richting Bergen op Zoom

Naast bovenstaande afsluitingen is de tunnel ook nog een aantal nachten afgesloten. Klik hier voor de volledige werkkalender van 2024

Wat betekent dit voor jou

De impact van de werkzaamheden is groot, ook in West-Brabant. Je medewerkers en bezoekers die per auto komen, staan straks in de file als we niks doen. Om toenemende verkeersdrukte en files te vermijden, is een grote reductie van het verkeer nodig. Tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel (en de in 2023 en begin 2024 aangepakte Haringvlietbrug) moet zo’n 25 tot 35% van het verkeer ‘van de weg af’ om de rest van het verkeer te kunnen laten doorstromen. Om te voorkomen dat het verkeer op de A16 – een belangrijke (logistieke) verkeersader – ernstig vastloopt, moeten er dagelijks 15.000 auto’s minder op de A29 rijden. Maar óók 10.500 minder voertuigen op de A16 richting Brabant ter hoogte van de Moerdijkbrug en 3.700 voertuigen minder ter hoogte van de aansluiting Dordrecht.

Wat doet Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat treft maatregelen om de hinder zo veel mogelijk te beperken. Bijvoorbeeld maatregelen die de capaciteit en doorstroming op omleidingsroutes verbeteren. Ze zetten speciale lijnbussen in, die door de Tweede Heinenoordtunnel gaan en zorgen voor extra fietsponten.

Wat kun je zelf doen als werkgever

Hoe blijft jouw organisatie goed bereikbaar tijdens de werkzaamheden? Er zijn gelukkig alternatieven. Door je medewerkers te helpen om op een ander tijdstip te reizen, te carpoolen met collega’s, vaker thuis te werken of te gaan fietsen, kunnen we files vermijden. Minder hinder ondervinden van deze werkzaamheden? Je hebt veel zelf in de hand. Praat met het Brabant Mobiliteitsnetwerk over slimme alternatieven en bereid je samen met andere werkgevers in West-Brabant goed voor. Een slim mobiliteitsbeleid helpt je bovendien om je bedrijfsdoelen te realiseren, zoals goed werkgeverschap, vitale medewerkers en een kleinere CO2-footprint.

Klik op onderstaande knop om de flyer te downloaden, waarmee je je medewerkers en klanten kan informeren over de werkzaamheden. Hierin staat ook wat je medewerkers kunnen doen om ervoor te zorgen dat ze zo min mogelijk overlast ervaren. De flyers zijn in het Nederlands en het Engels beschikbaar.

Bekijk hier ook onze uitgebreide informatie over alle reisalternatieven.

 

BMN helpt je hierbij: gratis impactanalyse

Wil je weten hoe groot de impact van de werkzaamheden gaat zijn op jouw bedrijf en medewerkers en wat je daar zelf aan kunt doen? Meld je aan voor een gratis analyse door BMN. Deze korte analyse geeft je meteen inzicht en je krijgt praktische tips die je helpen om straks zo min mogelijk hinder te ervaren, tips die je ook nog eens op weg helpen naar duurzame(re) mobiliteit. We helpen je zelfs bij het uitvoeren ervan.

‘Alle beetjes helpen, kijk wat binnen de mogelijkheden van jullie bedrijf ligt. Ik denk daarover graag met je mee!’

Meer informatie en aanmelden via communitymanager Annemieke Putters: annemieke@brabantmobiliteitsnetwerk.nl of 06 – 38 17 16 11.

‘We maken een thuiswerkbeleid en gaan flexibel werken extra stimuleren’

‘Ook zonder werkzaamheden is het druk op de weg van en naar Moerdijk. Wij hebben onze bedrijfsprocessen al zo ingericht dat we drukke perioden op de weg mijden. Maar we stimuleren bijvoorbeeld ook carpoolen onder medewerkers die bij elkaar in de buurt wonen. Voor de medewerkers die thuis kunnen werken, richten we op dit moment een passend thuiswerkbeleid in. Tijdens de werkzaamheden aan de Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel gaan we flexibel werken extra stimuleren’.

Sander Zonneveld, HR-manager bij Inter-Sprint Banden, Europa’s grootste distributeur van auto- en truckbanden met drie vestigingen in Moerdijk.

‘Nog slimmer plannen met bredere spitstijden’

‘Ongeveer de helft van onze 35 medewerkers woont boven de rivieren en zal dus zeker hinder ondervinden. BMN vertelde mij over de bredere spitstijden die tijdens de werkzaamheden gelden. Ik onderzoek of ik daarmee nog slimmer kan plannen en medewerkers bijvoorbeeld eerder of later kan laten starten.’

Martin Kik, general manager AWL Moerdijk, logistiek dienstverlener gespecialiseerd in de centrale opslag van gevaarlijke stoffen, food en non-food.

We gaan samen aan de slag

Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant (onder de vlag van SmartwayZ.NL), Brabant Mobiliteitsnetwerk (BMN) en ondernemers(verenigingen) slaan de handen ineen en kijken samen naar (reis)alternatieven voor medewerkers en bezoekers. Ook gaan wij samen aan de slag met veranderingen en kansen op het gebied van mobiliteit en logistiek.