“Creëer een beweging die leidt tot structurele samenwerking”
Het achtste Praktical Knowlegde Cafe stond in het teken van ‘samenwerken met het bedrijfsleven’. Mobiliteitsregisseur Tim Wille trad op namens het bmn en gaf waardevolle tips & tricks over hoe je samenwerkingsverbanden (communities) tussen bedrijven, overheden en kennisinstellingen vormt en activeert.
“Mobiliteit is voor bedrijven niet meer dan een hygiënefactor”
Guiliano Mingardo van de Erasmus Universiteit was de eerste spreker van de middag. Hij deed concludeert in zijn onderzoek dat er een belangrijk verschil bestaat tussen het invoeren van mobiliteitsbeleid tijdens de normale bedrijfsvoering en tijdens `compelling events´, ofwel verandertrajecten als een verhuizing of reorganisatie. `Wie tijdens normale bedrijfsvoering aan mobiliteitsmanagement begint gebruikt daarvoor drie argumenten: kostenbesparingen, aantrekkelijk werkgeverschap en duurzaamheid/CO2-reductie. Bij compelling events komen echter veel specifiekere motivaties voor mobiliteitsmanagement naar voren, zoals mobiliteitsbeleid als invulling van een compensatiepakket bij een verhuizing.’
De ideale samenwerking tussen overheid en werkgever
Manon de Caluwé van Twynstra Gudde voerde vorig jaar samen met een collega gesprekken met werkgevers, programmamanagers, mobiliteitsmakelaars en andere experts uit de Beter Benuttenregio’s. Aan de gesprekken bleken twee verschillende ‘wereldbeelden’ ten grondslag te liggen over de rol van overheid, burger en bedrijfsleven in maatschappelijke problematiek. Sommige van de gesprekspartners baseerden hun ideale werkgeversaanpak op het belang dat zij hechtten aan hiërarchie, overheid en instituties. De Caluwé: ‘Volgens hen heeft de overheid een belangrijke regierol in het aanjagen van mobiliteitsbeleid, meer nog dan het bedrijfsleven. Binnen organisaties zelf is het de werkgever die zijn personeel in de ‘goede’ richting stuurt.’ Het andere wereldbeeld is dat van netwerk, markt en individu. ‘Experts die dit wereldbeeld aanhangen, gaan uit van de kracht van de markt. De rol van de overheid is beperkt tot het minimale. Werkgevers verenigen zich in samenwerkingsverbanden met gezamenlijke (mobiliteits)doelstellingen.’
Het bmn getuigt van een flinke dosis lef!
Tim Wille werd één jaar geleden door de provincie Noord-Brabant gevraagd invulling te geven aan dit netwerk. ‘Mijn opdracht was: creëer een beweging die leidt tot structurele samenwerking in de provincie op het gebied van slim werken en reizen. Dat getuigt van een flinke dosis lef: de provincie stapte af van convenanten, sturen en trekken, maar besloot op een andere manier invulling te geven aan mobiliteit in de regio.’ Daar is het bmn uitgekomen. Wille: ‘We werken samen met overheid, omgeving, onderwijs en ondernemers aan een betere bereikbaarheid van economische toplocaties als Brainport Eindhoven en Paleiskwartier in Den Bosch. Daarvoor vormen we per toplocatie een tijdelijk samenwerkingsverband (community) van relevante stakeholders, waarin wij inspiratie, kennis en energie brengen. Uiteindelijk moet dat leiden tot een structurele manier van samenwerken tussen partijen romdom verschillende vraagstukken, waaronder het verbeteren van bereikbaarheid.’