Terugblik op Kruispunt Brabant: Richting nieuwe mobiliteitsoplossingen
‘We wachten even op de vele deelnemers die nog in de file staan,’ zegt presentator Tom Jessen bij de start van Kruispunt Brabant. Hij onderstreept daarmee onbedoeld de urgentie van het thema van de editie op 5 oktober: Hoe blijf je bereikbaar voor je medewerkers? En welke nieuwe mobiliteitsoplossingen gebruik je daarvoor? Gelukkig stromen even later de bezoekers toch binnen bij de Eindhovense Brainport Industries Campus (BIC). Op tijd om de ‘silver bullets’ van mobiliteitslector Frans Tillema op te vangen en Ruud Jansen’s oproep te overdenken. Hij wil graag samen de dichtgeslibde ‘last mile’ rond zijn internationale school vlot trekken. Nadat Itility vertelt hoe hun MaaS-pilot verliep, schoven de deelnemers aan bij de diverse tafels om samen de mogelijkheden te verkennen van de BusinessLine, de gratis e-bike probeerpool in de Brainportregio en de nieuwe carpoolapp Nabogo.
De silver bullets van Frans
‘Tussen lef en laf zit maar één letter verschil’
‘Er is maar één schuldige aan de file en dat ben je zelf, je hebt tenslotte tijdens corona gezien hoe het ook zonder kon’. Frans Tillema is lector Slimme Mobiliteit aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen, betrokken bij het Quality Team van Brainport Smart District, en weet zijn toehoorders meteen bij de les te trekken. In hoog tempo vuurt hij een aantal ‘silver bullets’ af op zijn publiek, manieren waarop we korte metten kunnen maken met files en bereikbaar kunnen blijven. Twee opvallende:
- Ga op je handen zitten en doe niks
Overheid, stop die infraplannen eens een tijdje in de ijskast, doe niks en kijk wat er gebeurt. Waarschijnlijk wordt het mobiliteitsprobleem zo groot dat reizigers vanzelf de noodzaak voelen om hun gedrag aan te passen. Want waarom zou ik mijn auto laten staan als ik door alle verbeteringen juist beter dan ooit kan doorrijden? Leg wel goed uit waarom je niets doet en geef mensen handelingsperspectief. - Tussen lef en laf zit maar 1 letter: durf!
Durf te kiezen voor bitterzoet beleid. Kijk naar provincie Zeeland: wil je als ambtenaar straks nog met de auto komen en woon je dichtbij? Dan kun je een parkeerplek en kilometervergoeding wel vergeten. Idem bij de nationale politie die zwaar inzet op fietsen. Verleiden en afremmen dus. De fiets is een echt duizend-dingendoekje: altijd goed om te stimuleren.
Andere ‘silver bullets’ zoals deelmobiliteit en MaaS zijn bekend. Frans waarschuwt wel voor onbedoelde negatieve effecten hiervan. ‘Deelauto’s aanbieden is prima maar staar je er niet blind op. Het blijven auto’s waarmee je nog steeds in de file kunt belanden.’ En MaaS? ‘Mensen kunnen door de goede informatievoorziening over al hun alternatieven ook vaker kiezen voor de auto als ze zien dat die optie sneller is.’
De gebiedsdeal
‘We kunnen zoveel méér bereiken door samen te werken!’
Ruud Jansen schuift aan. Als manager Beheer & Services bij de Internationale School in Eindhoven ziet hij het verkeer dagelijks vastlopen rond de school. Met dank aan de smalle toegangsweg gecombineerd met het brede servicegebied en leerlingen van alle leeftijden en culturen. ‘We kunnen dit niet alleen oplossen. Daarom doe ik actief mee aan de gebiedsdeal Eindhoven Noordwest. Dankzij het handige dashboard van de mobiliteitsscan weet ik nu waar onze leerlingen en medewerkers vandaan komen én waar de ouders naartoe gaan als ze hun kind hebben afgezet. Dat is winst. We proberen afspraken te maken met busmaatschappijen, met de gemeente om de toegangsweg te verbreden, met werkgevers om hun busjes in te zetten voor de last mile. We presenteerden de gegevens ook aan onze studenten met de vraag waar zij oplossingen zien. Samen maken we een platform om hun ouders uit de auto te krijgen. Maar die laatste kilometer invullen en duurzaam bereikbaar blijven? Dat kunnen we alleen samen met andere bedrijven en overheid bereiken. Doe dus ook mee met de gebiedsdeal!’
MaaS-pilot
‘Begin gewoon’
‘We zijn gewoon begonnen, dat is ook mijn tip voor anderen.’ Marianne Faro is managing director bij Itility, een digitaal consultancybureau met 300 medewerkers. Zij konden tijdens een pilot met verschillende MaaS-apps zoals Gaiyo, Turnn, Amaze en Amber diverse vormen van OV en deelmobiliteit gebruiken, plus de app Toogethr voor autodelen. Na de pilot zijn er diverse positieve resultaten te melden. Zo geeft 10% van de deelnemers aan door te willen gaan met deelmobiliteit. En vanwege de pilot lukte het om een mobiliteitshub van Tier naar Flight Forum te halen. De pilot krijgt ook een vervolg: nieuwe medewerkers krijgen niet meer meteen een leaseauto aangeboden maar krijgen de eerste drie maanden een mobiliteitsbudget voor deelmobiliteit en OV. En kies je een kleinere leaseauto? Dan ontvang je extra deelmobiliteitsbudget. Enige hobbel om hierbij nog te nemen: bepalen hoe dit allemaal fiscaal zo kosteneffectief mogelijk aan te bieden is.
De volgende editie van Kruispunt Brabant is begin december in Tilburg.
Kijk voor meer informatie op Kruispuntbrabant.nl