Thuiswerken wordt vanzelfsprekender
Thuiswerken zal ook na 1 september vanzelfsprekender zijn. Dat denkt twee derde van de werkgevers die bevraagd werden in het werkgeversonderzoek, waar BMN aan meewerkte. Ook verwachten ze dat er vanuit de werknemers actiever naar gevraagd zal worden.
Succesfactoren daarbij zijn volgens hen vertrouwen in de medewerkers, heldere communicatie en de techniek en digitale middelen. Ook het belang van persoonlijke aandacht, maatwerk en flexibel leiderschap werd benoemd. Werkgevers vragen zich wel af hoe ze hun thuiswerkende medewerkers op de lange termijn betrokken kunnen houden, blijkt uit het onderzoek. En daarbij hoe de sociale contacten en de binding met het bedrijf kan worden geborgd en wat thuiswerken doet met de fysieke en mentale gesteldheid van het personeel. Naast het belang en de aandacht voor (nieuw) thuiswerkbeleid geeft een deel van de werkgevers aan ook bezig te zijn met het herinrichten van het woon-werk beleid.
Onderzoek
Dit onderzoek is een gezamenlijke inspanning van een zestal Nederlandse werkgeversorganisaties die zich allen binnen een ander deel van het land actief inzetten voor de bereikbaarheid van hun regio. De deelnemende organisaties, bestaande uit Bereikbaar Haaglanden en Rijnland, Brabant Mobiliteitsnetwerk, Breikers, Goed op Weg, Werkgeversaanpak regio Zwolle, Twente Mobiel, De Verkeersonderneming en Zuid-Limburg Bereikbaar, willen aan de hand van dit onderzoek een beeld schetsen van de situatie die deze uitdagende tijden voor hun aangesloten partners teweeg heeft gebracht en inzicht verkrijgen in de hulpvragen die bij hen spelen, om zodoende te kunnen helpen waar kan.