Sneak preview fietsplannen
Donderdag 23 april organiseerde het bmn op de High-tech campus in Eindhoven een sessie rondom het stimuleren van het fietsgebruik onder werknemers. In deze sneak preview lichtten Coen Vermeulen, Nathan Hooghof en Bas Braakman van respectievelijk de innovatieve concepten Hopper en B-Riders én de gemeente Eindhoven een tipje van de sluier op omtrent hun fietsplannen. Vanuit een gedeelde ambitie gingen zij in gesprek met vertegenwoordigers van Eindhovense werkgevers. Een inspirerende sessie met veel stof tot nadenken.
Fietsdelen met Hopper
Een volledig geautomatiseerd, smart fietsdeelsysteem, waarbij gebruikers fietsen kunnen ophalen en inleveren bij fietsstations verspreid over een stad. Dat is Hopper in een notendop, aldus Coen Vermeulen, een van de initiatiefnemers van het concept. Smart, omdat de Hopper data over fietsgebruik en routes gaat verzamelen. Hoeveel kilometers worden er afgelegd? Waar zitten de knelpunten op deze routes? Handige informatie die je kan inzetten om fietsgebruik laagdrempelig te maken en goed te laten aansluiten bij andere duurzame reisoplossingen. Want dat is het uiteindelijke doel van de Hopper: ‘Smart persons using a vehicle any time any where.’ Een complete binnenstedelijke duurzame reiservaring waarbij de Hopper bijvoorbeeld wordt ingezet als last-mile oplossing na een reis met de trein of bus.
B-Riders blijven fietsen
Over naar een ander vernieuwend fietsconcept: B-Riders. Wat zijn B-Riders? Brabanders die af en toe uit de auto stappen om de fiets te nemen naar hun werk. Na het succesvolle B-Riders I programma dat eind 2014 is afgerond staat een vervolg op de planning.
Wat kunnen we volgens Nathan Hooghof verwachten van B-Riders II? Net als in het voorgaande programma wordt er gebruik gemaakt van een B-Riders app. Deze app registreert de fietsritten en koppelt daar op een leuke manier coaching en het sparen van punten aan. Het aantal ritten en de lengte van de afstand bepalen het aantal punten dat je krijgt. De punten kunnen worden ingezet voor cadeau’s, kansen op prijzen en korting. Daarnaast kunnen fietsende Brabanders een financiële vergoeding krijgen als zij een verklaring hebben van hun werkgever over het gewijzigde mobiliteitsgedrag. Doelen voor 2015 liggen met name bij het vergroten van het aantal B-Riders, er kunnen zich maar liefst 5.000 B-Riders inschrijven voor het nieuwe programma. Daarnaast blijft er aandacht voor de bestaande fietser en het bestendigen van de duurzaamheid van zijn gedragsverandering.
Eindhoven goed op weg met de fiets
Ook gemeente Eindhoven blijft zich inzetten voor het verhogen van het fietsgebruik. Dit is onderdeel van de mobiliteitsvisie ‘Eindhoven op weg’, vastgesteld in 2013. De ambities van dit plan zijn onder andere het bevorderen van duurzame mobiliteit. Wanneer je binnen deze uitdaging inzoomt op de fietser liggen er nog flink wat opgaven. Concrete ambities zijn volgens Bas Braakman het verhogen van het aantal ritten op de fiets met 10% en het verhogen van het aantal ritten in absolute zin met 30%.
Om dat te bereiken moet de drempel om de fiets te pakken omlaag. In binnenstad is er bijvoorbeeld een enorm tekort aan fietsparkeerplekken. Een van de pijlers van gemeente Eindhoven is dan ook om het fietsparkeren naar een hoger niveau te tillen. Letterlijk, want er zijn plannen voor een heuse ‘fietsflat’. Naast fietsparkeerplekken is er aandacht voor snelfietsroutes. Deze routes moeten worden geoptimaliseerd door knelpunten te verhelpen. Deze routes worden een voor een van kop tot staart aangepakt. De gemeente is daarbij erg blij met waardevolle input van fietsers en werkgevers. Deze input vormt een beeld van het gedrag en de wensen van de Eindhovense fietser en zorgt ervoor dat de gemeente doelgericht aan de slag kan.
Werkgevers willen aan de slag
De aanwezige vertegenwoordigers van werkgevers willen graag aan de slag zowel met B-riders als met Hopper. Dit vraagt nog wel een concretisering van beide producten/diensten, zodat werkgevers ook weten waarop ze kunnen aanhaken.Na deze sessie kunnen we vaststellen dat er veel leeft op het gebied van fiets in Eindhoven. Veel betrokkenheid, energie en een gedeelde ambitie om door het stimuleren van fietsgebruik duurzaam reizen in de provincie te bevorderen.