Rittenadministratie voor zakelijk verkeer hoogstwaarschijnlijk een feit
In 2023 wordt de rittenadministratie voor zakelijk en woon-werkverkeer hoogstwaarschijnlijk een feit. De ‘Normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit’ werd eerder nog uitgesteld vanwege de lange kabinetsformatie, maar lijkt er vanaf 2023 toch te komen.
Hoewel de regeling nog behandeld moet worden in de Tweede Kamer, leggen wij alvast uit hoe deze (naar alle waarschijnlijkheid) gaat werken. Werkgevers met meer dan 100 medewerkers moeten de CO2-uitstoot van zakelijke en woon-werkreizen in kaart gaan brengen. Tot 2025 is registratie voldoende, daarna moet de gemiddelde CO2-uitstoot voor in ieder geval het zakelijk verkeer per rit ook lager uitkomen dan een vastgestelde norm. Werkgevers die nog niet aan de norm voldoen, hebben tot 1 januari 2026 de tijd om in actie te komen. Inspanningen van werkgevers moeten leiden tot minder zakelijke kilometers, meer gebruik van OV of fiets, of een grotere inzet van schonere voertuigen. Lukt dit niet, dan krijg je een boete.
Evaluatie en bijstelling
Na drie jaar evalueert het ministerie de behaalde CO2-reductie. Voor de tweede periode van 4 jaar kan de norm voor zakelijke mobiliteit worden aangepast. Bovendien kan dan ook een norm voor woon-werkmobiliteit realiteit worden. Voor die tijd is het dus wel verplicht om ook woon-werkkilometers te registreren, maar geldt er nog geen norm.
Registratie van woon-werk en zakelijke ritten
Registratie doe je door van alle ritten minimaal drie dingen vast te leggen:
- de afgelegde afstand
- het type vervoersmiddel
- Motief (woon-werk of zakelijk)
Met deze gegevens kun je de CO2-uitstoot berekenen. Er bestaan systemen die (grotendeels automatisch) reizen registreren. Hiermee is het mogelijk verschillende typen reizen en dus vervoersmiddelen te registreren. Maar ook als je geen gebruik maakt van een extern systeem, kun je goed voldoen aan de eisen die de normerende regeling stelt. Ook zal het waarschijnlijk mogelijk zijn om een jaarlijkse enquête uit te zetten onder je medewerkes om zo aan de registratieplicht te voldoen.
Wat kan BMN voor je betekenen?
- We houden je op de hoogte je over de ontwikkelingen. Op dit moment is er nog veel onduidelijk over de Normerende regeling. Zodra daar iets in verandert, hoor je dat van ons.
- We delen kennis over hoe je de CO2-uitstoot het beste kunt registreren.
- We denken met werkgevers mee over de verlaging van de CO2-uitstoot. In onze communitybijeenkomsten zullen we hier aandacht aan besteden. En ook de Mobiliteits Index (binnenkort gereed) geeft handvatten om gericht aan een verbeterplan te werken.
De regeling in een notendop
INFOSHEET WET NORMERENDE REGELING MOBILITEIT IN EEN NOTENDOP
Hoewel de regeling nog behandeld moet worden in de Tweede Kamer, leggen wij in deze infosheet alvast uit hoe deze (naar alle waarschijnlijkheid) gaat werken.