Gemeente Meierijstad, het Platform Ondernemend Meierijstad (POM) en het Brabant mobiliteitsnetwerk (bmn) slaan de handen ineen om lokale bedrijven in Meierijstad te verbinden en samen aan de slag te gaan met oplossingen voor de bereikbaarheid van en in Meierijstad. Op dinsdag 25 juni vond een eerste communitybijeenkomst plaats in Jumbo Foodmarkt Veghel met 14 vertegenwoordigers van lokale bedrijven en gemeente.
De bereikbaarheid en leefbaarheid van Meierijstad staan onder druk. De economische hotspot, met een mix van grote multinationals, middelgrote en kleine bedrijven, groeit hard. Daarnaast groeit de algemene vraag naar mobiliteit. Om deze groei te accommoderen én Meierijstad aantrekkelijk te houden, is er een nieuwe aanpak voor de bereikbaarheid nodig. De gemeente, het POM en het bmn hebben samen met lokale bedrijven de aftrap gegeven voor een aanpak waarbij de nadruk ligt op het verleiden van de reiziger tot duurzaam en flexibel reisgedrag, naast de infrastructuur en andere maatregelen.
Kansen in fietsen, natransport en besloten vervoer
Na verkennende gesprekken met 23 lokale bedrijven begin dit jaar gingen meerdere werkgevers aan de slag met het in beeld brengen van mogelijkheden en kansen voor ander reisgedrag. Dit deden zij onder andere aan de hand van een medewerkersenquête die het huidige reisgedag en motieven in beeld bracht. Elk bedrijf ontving een advies op maat. De gemene deler waarin kansen blijken te liggen zijn fietsen, natransport (vanaf de laatste ov-haltes naar de bedrijven) en besloten vervoer zoals bijvoorbeeld shuttles.
Gezamenlijk kansen uitdiepen
Doel van de eerste communitybijeenkomst op dinsdag 25 juni was het verder verkennen van deze kansen en onderzoeken hoe bmn en bedrijfsleven elkaar kunnen helpen en versterken in het uitrollen van kansrijke maatregelen. Na de aftrap van Jos van Asten (POM) namen bmn-communitymanagers Bo Bos en Marjolein Brandt de aanwezige werkgevers mee in de wereld van fietsstimulering, natransport en besloten vervoer. Want wat zijn nu concrete acties voor fietsstimulering? Is de e-bike probeeractie van Sjees Gangmakers bijvoorbeeld iets voor ze? En welke behoefte en mogelijkheden zijn er voor besloten vervoer en natransport? Kan op langere termijn een goed werkende Smart Hub gecreëerd worden?
Maatwerk per organisatie
De aanwezige werkgevers onderschrijven het belang van oplossingen op maat. Fietsen is niet voor alle medewerkers een passend alternatief. En het openbaar vervoer is voor werknemers met nachtdienst op dit moment geen optie. Meerdere bedrijven hebben aangegeven belangstelling te hebben voor de e-bike probeeractie, waarmee medewerkers kunnen ervaren hoe het is om op een e-bike te fietsen en dit als prettig ervaren in het woon-werkverkeer. Ook Marko Terpsta (IBN) reageerde enthousiast: “Het lijkt mij een interessante optie om te gaan testen op één van onze locaties”. Ook de gemeente Meierijstad wil het fietsgebruik onder het personeel vergroten en tekende daarom enthousiast als Gangmaker.
Het vervolg
Community bijeenkomsten bieden een kans om ideeën, praktijkervaringen, maar ook pijnpunten uit te wisselen, om elkaar aan te vullen en te versterken. Zo zijn de volgende communitybijeenkomsten al gepland op donderdag 26 september en donderdag 10 oktober, waarbij achtereenvolgens fietsstimulering en de smart hub centraal staan. Wil je bij een bijeenkomst aansluiten, neem dan contact op met de communitymanagers Marjolein Brandt of Bo Bos.