Inspiratiemiddag studenten Paleiskwartier
Op dinsdagmiddag 6 juni organiseerde het bmn samen met HAS, Avans Hogeschool en het Koning Willem 1 college een inspiratiemiddag over mobiliteit voor studenten. Het doel van de sessie was studenten actief betrekken bij bereikbaarheidsambities van de onderwijsinstellingen en bedrijven in het Paleiskwartier.
Een interactief programma zorgde ervoor dat studenten zelf meedachten over oplossingen voor de mobiliteitsuitdaging in het Paleiskwartier. Centraal stonden vragen als: Wat zijn de huidige reiservaringen van studenten van en naar school, wat zijn hun overwegingen om voor een vervoersmiddel te kiezen en waar zien zij aanknopingspunten om het reisgedrag van henzelf en medestudenten te beïnvloeden. Juist door studenten te betrekken bij het bedenken van oplossingen hoopt het bmn met de onderwijsinstellingen effectieve interventies te realiseren.
Enquête
Onlangs is er een enquête gehouden onder ruim 1000 studenten van de HAS en het Koning Willem 1 college. Een onderzoek bij Avans was al eerder gehouden. Uit de enquête bleek dat gemiddeld ruim 10% van de studenten met de auto naar school komt. 50% hiervan parkeert de auto op het transferium. De meeste studenten komen met de trein, bus of fiets. De resultaten van de enquête werden tijdens de inspiratiemiddag gepresenteerd en door de studenten beschouwd en bediscussieerd.
Een interactief programma zorgde ervoor dat studenten zelf meedachten over oplossingen voor de mobiliteitsuitdaging in het Paleiskwartier. Centraal stonden vragen als: Wat zijn de huidige reiservaringen van studenten van en naar school, wat zijn hun overwegingen om voor een vervoersmiddel te kiezen en waar zien zij aanknopingspunten om het reisgedrag van henzelf en medestudenten te beïnvloeden. Juist door studenten te betrekken bij het bedenken van oplossingen hoopt het bmn met de onderwijsinstellingen effectieve interventies te realiseren.
In de enquête en tijdens de inspiratiemiddag noemden studenten de overvolle bussen richting de onderwijsboulevard en de drukte tijdens de spits in de trein en bus als grootste uitdagingen. Ook het ontbreken van een zebrapad voor de school en auto’s die te hard rijden ervaren de studenten als storend en gevaarlijk. ‘De omgeving is niet aantrekkelijk voor studenten, het is meer ingericht op bedrijven’, aldus een student Landscape design. Weinig tot geen parkeerplaatsen en weinig fietsenstallingen werden ook genoemd. ‘Op de onderwijsboulevard kan veel verbeterd worden om het aantrekkelijker te maken voor studenten.’ ‘Het zou trouwens fijn zijn als er op bussen staat welke naar de onderwijsboulevard gaan.’ voegde een andere student toe.
Een interactief programma zorgde ervoor dat studenten zelf meedachten over oplossingen voor de mobiliteitsuitdaging in het Paleiskwartier. Centraal stonden vragen als: Wat zijn de huidige reiservaringen van studenten van en naar school, wat zijn hun overwegingen om voor een vervoersmiddel te kiezen en waar zien zij aanknopingspunten om het reisgedrag van henzelf en medestudenten te beïnvloeden. Juist door studenten te betrekken bij het bedenken van oplossingen hoopt het bmn met de onderwijsinstellingen effectieve interventies te realiseren.
In de enquête en tijdens de inspiratiemiddag noemden studenten de overvolle bussen richting de onderwijsboulevard en de drukte tijdens de spits in de trein en bus als grootste uitdagingen. Ook het ontbreken van een zebrapad voor de school en auto’s die te hard rijden ervaren de studenten als storend en gevaarlijk. ‘De omgeving is niet aantrekkelijk voor studenten, het is meer ingericht op bedrijven’, aldus een student Landscape design. Weinig tot geen parkeerplaatsen en weinig fietsenstallingen werden ook genoemd. ‘Op de onderwijsboulevard kan veel verbeterd worden om het aantrekkelijker te maken voor studenten.’ ‘Het zou trouwens fijn zijn als er op bussen staat welke naar de onderwijsboulevard gaan.’ voegde een andere student toe.
Meest opvallend is wellicht het lage aantal studenten dat in Den Bosch op kamers woont. Studenten geven aan dat een belangrijke oorzaak hiervoor is het beperkte aanbod en het stoffige (niet studenten) imago wat de stad heeft. Er is veel meer behoefte aan activiteiten en plekken in de stad waar studenten elkaar kunnen ontmoeten in een passende atmosfeer. Met aanbod gericht op studenten. ‘Er zijn eigenlijk nauwelijks studentenkroegen, en Kees kroket gaat al om 2 uur dicht!’
Cases
Na het presenteren van de enquête uitslagen kregen de studenten een aantal bestaande cases voorgeschoteld waarover ze een negatieve en een positieve brainstrom hielden. Een van de cases ging in op het plaatsen van meer wooncomplexen rondom de school. En locaties waar je op meer flexibele basis (Airbnb achtig) kan overnachten of een abonnement kan nemen. Uit de reacties kwam naar voren dat Den Bosch en de omgeving dan voor studenten veel aantrekkelijker moet worden gemaakt om er te wonen. Opmerkingen als: ‘Er zijn weinig studentenkroegen’ en ‘Den bosch is niet echt een studentenstad’ maakten dit duidelijk.
‘Als Den Bosch zich meer zou richten op de doelgroep studenten, zou het veel aantrekkelijker worden om hier te wonen of zou ik vaker in de stad blijven dan ik nu doe.’
Vervolg
Zowel de resultaten van de enquête als de input die is opgehaald uit de inspiratiemiddag worden mee terug genomen en besproken met de onderwijsinstellingen. Met inzicht in de motivatie en het reisgedrag van de student wordt de komende maanden ingespeeld op de mobiliteitsuitdaging in het Paleiskwartier.
Amy Kosse, student Landscape Design: ‘Er zijn veel fietsers bij school maar daar is de omgeving niet op ingericht. De weg is niet veilig. Ik hoop dat de weg meer wordt ingericht op fietsers en voetganger en minder op de auto.’
Chun Yan, student Milieukunde: ‘Ik vind het heel erg goed dat jullie hiermee bezig zijn. Ik zou zelf ook erg geïnteresseerd zijn om langer in de stad te blijven, als er na schooltijd vaker interessante workshops zouden worden georganiseerd.’