
Vanaf nu gastvrij parkeren in de Bossche binnenstad!
De binnenstad van ’s Hertogenbosch is een publiekstrekker. De bewoners, medewerkers en bezoekers van winkels, horeca en musea zorgen voor veel verkeer. Zowel de bezoekers als forenzen reizen veelal tijdens de spits en maken gebruik van dezelfde wegen. In de bmn community Bossche Binnenstad hebben ze een creatieve en innovatieve oplossing bedacht voor dit probleem: gastvrij parkeren.
Innovatief concept
Maarten van den Broek, manager Marketing & Brandmanagement bij de VVV Noordoost-Brabant, is één van de initiatiefnemers van gastvrij parkeren. Hij vertelt: “In de community Bossche Binnenstad zitten we met verschillende stakeholders bij elkaar om te bespreken welke stappen we willen nemen om de bereikbaarheid van ‘s-Hertogenbosch te optimaliseren, door bijvoorbeeld ook meer beleving toe te voegen. Onder andere met horeca, culturele instellinge, retail en verblijf zijn we bezig met de marketing en de promotie van de stad, waar bereikbaarheid ook een deel van uitmaakt.” De community ging op zoek naar antwoorden op vragen als ‘hoe vang je bezoekers gastvrij op in een stad?’ En ‘hoe dragen wij bij aan spitsmijdingen?’. Het innovatieve concept Gastvrij Parkeren sluit hier naadloos op aan.
“In de community was iedereen enthousiast over het gedachtengoed en het concept, waarna we dit verder zijn gaan uitwerken”
“In de community was iedereen enthousiast over het gedachtengoed en het concept, waarna we dit verder zijn gaan uitwerken en een subsidieaanvraag hebben gedaan bij Beter Benutten. Zo was het belangrijk dat we veel partijen betrokken bij het proces, informeerden over de voortgang en enthousiast hielden over het concept. Daarnaast wilden we ons niet focussen op de korte termijn, maar een sterk product neerzetten dat lang mee kan gaan. Tijd nemen hiervoor vonden we belangrijk.“

Hoe werkt gastvrij parkeren?
Gastvrij parkeren richt zich op een positieve beleving van de bereikbaarheid van de stad. Bezoekers kunnen speciale arrangementen kopen via de bezoekerswebsite van ’s-Hertogenbosch en later ook via andere kanalen. Met deze arrangementen wordt de bezoeker verleid om buiten spitstijden te reizen. Buiten de spits gaat om:
- Ochtendspitsmijding maandag t/m woensdag na 10 uur parkeren.
- Avondspitsmijding maandag t/m woensdag voor 16 uur parkeren (avondarrangementen).
- Of na 20 uur vertrekken.
Bezoekers kopen het arrangement inclusief gratis parkeren. De parkeerkosten worden betaald door de deelnemende ondernemers en organisaties. Bezoekers worden in daluren naar de stad getrokken, momenten waarop parkeergarages een lagere bezettingsgraad hebben en ondernemers het doorgaans rustiger hebben. Ook voor ondernemers heeft dit dus voordelen. “Er moest een online boekingssysteem worden ontworpen dat direct gekoppeld is aan parkeergarages en waar meerdere ondernemers aan kunnen deelnemen. Dat was een grote technische en organisatorische uitdaging en heeft meer tijd gekost dan we oorspronkelijk hadden gedacht”, geeft Maarten aan.

Meer uit het concept halen
Het boeken kan inmiddels nu bijna 1,5 maand, maar zit nog wel in de testfase. Ook heeft Maarten nog veel plannen om het concept te verbreden: “Op dit moment zijn er twee arrangementen die kunnen worden geboekt. Voor €30,- boek je bijvoorbeeld een arrangement met een Bossche Bol, shopkaart en lunch. Maar daarnaast zijn we aan het kijken naar mogelijkheden om andere parkeergarages aan te sluiten, andere vervoersvormen te betrekken en eventueel een arrangement aan te bieden met fietsverhuur. Er is nog zoveel mogelijk!” Na de zomer wordt Gastvrij Parkeren gelanceerd voor het grote publiek.