Gemeente Meierijstad, gelegen tussen ’s-Hertogenbosch en Eindhoven, is een economische hotspot met een mix van grote multinationals, middelgrote en kleine bedrijven, die samen een forse groei doormaken. Gecombineerd met de landelijke trend waarin de mobiliteit groeit, en de wegwerkzaamheden aan de N279 die op de planning staan, vraagt dit om een nieuwe visie en aanpak om de regio bereikbaar te houden. Een goede bereikbaarheid is immers essentieel om het vestigingsklimaat (werken-wonen-leven) in Meierijstad aantrekkelijk te houden.
De gemeente Meierijstad, het Platform Ondernemend Meierijstad (POM) en het Brabant mobiliteitsnetwerk (bmn) hebben de handen in een geslagen om lokale bedrijven te verbinden en gezamenlijk aan de slag te gaan met oplossingen. Hierbij kijken zij niet alleen naar infrastructuur, maar juist ook naar manieren waarop weggebruikers verleid kunnen worden tot flexibeler en meer duurzaam reisgedrag.
Multinationals met het hart in Meierijstad
Meierijstad, een gemeenschap met veel lokale familiebedrijven. Veel van deze bedrijven zijn ondertussen uitgegroeid tot grote multinationals en blijven groeien. De verwachting is dat er in de regio de komende vier jaar maar liefst 5.000 banen bijkomen bovenop de huidige 45.000. En dat komt met uitdagingen, onder meer om de bereikbaarheid en het vestigingsklimaat goed en aantrekkelijk houden. Niet alleen bedrijven kampen met deze uitdaging. Ook de gemeente en provincie herkennen deze uitdaging rondom de bereikbaarheid, zowel regionaal als lokaal. Met de aanleg van de snelfietsroute Uden – Veghel zijn er al stappen gezet om de bereikbaarheid te verbeteren op een duurzame, toegankelijke manier.
Rol voor bedrijfsleven
Het aanleggen van een snelfietsroute alleen is echter niet genoeg, er moet immers ook gefietst worden op deze paden. En hoe benader en stimuleer je de potentiele fietsers? De gemeente Meierijstad onderkent dat hiervoor inzet van het bedrijfsleven nodig is; veel reizigers die in de auto zitten doen dat immers voor hun woon-werkverkeer of voor zakelijke ritten. Wil je hen op de fiets krijgen, dan helpt het als werkgevers dat stimuleren met hun beleid, regelingen, voorzieningen en communicatie.
De gemeente vroeg daarop Bo Bos van bmn om een werkgeversbenadering op te zetten voor Meierijstad. Bo Bos van bmn bleek met haar ervaring in het betrekken van werkgevers en de provinciale steun van bmn hiervoor een goede samenwerkingspartner.
Meer dan alleen asfalt
Al snel ontstond een samenwerking met Jos van Asten van POM. POM was op dat moment al enige tijd in gesprek met de gemeente over de wederzijdse behoefte aan een bredere mobiliteitsvisie. Zij constateerden dat asfalt alleen niet de oplossing was en dat ander reisgedrag van/naar de bedrijven zeker bijdraagt aan een betere bereikbaarheid. Gezamenlijk boden POM en gemeente in maart dit jaar een propositie aan de provincie Noord-Brabant aan, waarin zij Provinciale Staten en de nieuwe coalitie opriepen om actief mee te werken in de uitdaging om Meierijstad bereikbaar te houden én toezegden om ook zélf actief aan de slag te gaan met meer duurzame mobiliteit.
Beleidsmedewerker Verkeer & Vervoer Veronique de Wit van de gemeente Meierijstad is blij te zien dat de nadruk steeds meer verplaatst van enkel infrastructurele veranderingen naar gedragsverandering. ‘De aanpak wordt steeds meer integraal, met het accent op samen doen.’
Samen naar meer duurzame mobiliteit
Communitymanager Bo Bos van bmn noemt de propositie van POM en gemeente een waardevolle steun in de rug bij het in gang zetten van de werkgeversbenadering. ‘Deze propositie waarin ook bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen voor meer duurzame mobiliteit sluit goed aan bij de werkwijze van het Brabant mobiliteitsnetwerk, waarin we bedrijven verbinden in een community en écht aan het werk gaan’, aldus Bo. Haar collega-communitymanager Marjolein Brandt vult aan: ‘Bovendien betekent de propositie dat we in onze werkgeversbenadering niet alleen zoeken naar manieren om meer personeel op de fiets te krijgen, maar ook naar andere vormen van duurzame mobiliteit.’
Gedeelde mogelijkheden
De urgentie van de aankomende wegwerkzaamheden was een extra aanleiding om met bedrijven in gesprek te komen. Communitymanagers Bo Bos en Marjolein Brandt werden verwelkomd bij maar liefst 23 werkgevers, met wie zij een verkennend gesprek voerden. Onderwerp van gesprek waren de kenmerken van het bedrijf (bijvoorbeeld de werkpatronen en de impact daarvan op de spits- en daluren) en bestaande regelingen en voorzieningen van het bedrijf, zoals een fietsplan, reiskostenvergoeding of leaseregeling. Verder werd verkend welke onderwerpen er bij de bedrijven leefden. Zo bleken maatschappelijk verantwoord ondernemen, vitaliteit van werknemers en werving van nieuw personeel belangrijke thema’s, waaraan ander reisgedrag in positieve zin kan bijdragen.
Meerdere bedrijven zetten ook de medewerkersenquête uit, een enquête die het huidige reisgedrag van personeel, hun motieven en de kansen voor ander reisgedrag in beeld brengt. Op basis daarvan heeft elk bedrijf een advies op maat ontvangen, of krijgt dat binnenkort.
Fietsstimulering blijkt voor veel van de bedrijven een kansrijke maatregel. ‘Doordat veel personeel in de buurt woont, zijn de reisafstanden veelal kort. En dat biedt potentie voor de fiets’, aldus Bo Bos. Ook blijken natransport vanaf de laatste ov-haltes naar de bedrijven en besloten vervoer zoals bijvoorbeeld shuttles interessant om het aantal autoritten terug te brengen.
Krachten bundelen
Tijdens de eerste communitybijeenkomst in juni zijn deze kansen verder verkend. Wat zijn nu concrete acties die werkgevers kunnen treffen voor fietsstimulering? Welke behoefte en mogelijkheden zijn er voor besloten vervoer en natransport? Kan op langere termijn een goed werkende Smart Hub gecreëerd worden?
De aanwezigheid van 7 bedrijven en 2 wethouders bij de eerste communitybijeenkomst toonde de interesse in deze onderwerpen en de waarde van een dergelijke community aan; om ideeën, praktijkervaringen en pijnpunten uit te wisselen en zo samen kansen te realiseren. ‘Er zijn al verschillende bedrijven waaronder Jumbo, Vanderlande, Sligro, Mars, Hutten, BAS Holding, Maison van den Boer, IBN, Udea, Elde college en Berco die enthousiast met bmn onderzoeken welke mogelijkheden er zijn. De vraag naar ondersteuning en het aanbod sluit zo goed bij elkaar aan.’, aldus Jos van Asten. De volgende twee bijeenkomsten zijn al gepland. Zo blijkt dat gemeente en bedrijfsleven door krachten te bundelen stappen voorwaarts kunnen gaan zetten.
Succesfactoren in de community
Waarom de belangstelling zo groot is in Meierijstad? Bo Bos en Marjolein Brandt noemen 4 factoren die dit mogelijk verklaren.
- Veel van de grote bedrijven zijn in Meierijstad begonnen als klein familiebedrijf en hechten waarde aan hun herkomst. Zij hebben binding met het gebied en willen dáár de bereikbaarheid aanpakken.
- Een aanjager, een spin in het web, een verbinder in Jos van Asten van POM. Iemand die opmerkt dat een integrale aanpak nodig is, daar proactief mee aan de slag gaat en bedrijven mobiliseert. En bmn op het juiste niveau bij de bedrijven introduceert.
- Politieke slagkracht en rugdekking, in Meierijstad zijn wethouders en directie actief betrokken bij, en aanwezig op de communitybijeenkomst. Zij onderschrijven het belang van bmn en moedigen grote bedrijven aan om mee te werken.
- Er is urgentie. Bedrijven ondervinden last van hun slechte bereikbaarheid en er komen wegwerkzaamheden aan die de bereikbaarheid nog verder onder druk zet.
Meer info?
Ook praten over de mogelijkheden van een community in jouw gemeente? Kijk voor meer informatie op de website van bmn en volg bmn op LinkedIn.