Ambitie van werkgever om anders reizen mogelijk te maken is sleutel tot succes
Werkgevers stimuleren om medewerkers anders te laten reizen, dat is een van de maatregelen binnen het programma A2 Deil-Vught die op dit moment al zorgt voor minder drukte op de weg. Maar hoe spoor je werkgevers aan om het eigen beleid te veranderen? “Mobiliteitsbeleid wordt steeds belangrijker voor bedrijven.” Dat vertelt BMN’s mobiliteitsregisseur Bo Bos aan het ministerie in een interview over de rol van BMN rond de A2-werkzaamheden.
De juiste trigger
“Mobiliteitsbeleid is steeds meer een onderdeel van aantrekkelijk werkgeverschap. Medewerkers zien mogelijkheden voor thuiswerken of een fietskilometervergoeding als fijne arbeidsvoorwaarden die ze meenemen in hun keuze voor een nieuwe werkgever. Verandering begint altijd vanuit de ambitie van de werkgever, want die is telkens anders. Waar de een graag een bijdrage levert aan een schoner klimaat wil de ander juist een parkeerprobleem in de omgeving aanpakken. Het blijft een uitdaging om telkens weer de juiste trigger te vinden bij de werkgever. Wij brengen als BMN een hoop op gang, maar uiteindelijk is de werkgever echt aan zet om praten om te zetten in doen.”