Aanpak coronamobiliteitsbeleid op Paleiskwartier ‘s-Hertogenbosch
De impact van COVID-19 op mobiliteit is groot. Verschillende werkgevers in het Paleiskwartier in ’s-Hertogenbosch waren bang voor een grote toename van het autoverkeer doordat medewerkers het openbaar vervoer op grote schaal zouden mijden. In een gebied waar het aantal parkeervoorzieningen beperkt is, resulteert dit in grote problemen.
We doorlopen in onze corona-aanpak vier stappen: van intake tot uiteindelijk de implementatie van wijzigingen in het mobiliteitsbeleid.
Enquête onder medewerkers laat effecten zien
Een van de belangrijkste elementen in de aanpak is een enquête onder werknemers. In deze enquête bekijken we de het verschil in manier van reizen pré corona en de gewenste manier van reizen tijdens en na corona. Tevens onderzoeken we de wensen en behoeften op het gebied van thuiswerken. De eerste onderzoeken laten een ware aardverschuiving zien in de frequentie van thuiswerken pré corona en voor de tijd daarna. Deze ligt een factor van 2 tot 3 hoger. Daarnaast blijkt een afname van ongeveer 33% OV-gebruik.
Bestendigen van thuiswerken sleutel tot succes
De onderzoeken laten zien dat problemen op het gebied van bereikbaarheid te voorkomen zijn. De behoefte van werknemers op het Paleiskwartier om thuis te blijven werken is groot. Hierdoor is de toename van autogebruik door het mijden van OV goed op te vangen. We ondersteunen de werkgevers bij het vormgeven van hun thuiswerkbeleid. Dit door best practices van andere organisaties te delen en een aantal handige factsheets. Daarnaast helpen we bij het flexibeler maken van het mobiliteitsbeleid zodat dit beter aansluit bij het frequent thuiswerken.
Ook aan de slag met coronamobiliteitsbeleid?
Nieuwsgierig geworden naar ondersteuning bij het vormgeven van een coronamobiliteitsbeleid? Neem dan contact op met jos@brabantmobiliteitsnetwerk.nl.